Şimdi yükleniyor

Kıbrıs'ı trenle gezebilmek mümkündü

[vc_button title=”Haber: Sertaç Özdemir” target=”_self” color=”default” size=”size_small” href=”#”]

Mehmet Altuner, Kıbrıs’ın geçmişinden gün yüzüne çıkmamış fotoğrafları Gündem Gazetesi ile paylaştı. Hüseyin Dinçyürek ise son tren yolculuğu ve tren raylarının sökülmesi ile ilgili hikayeyi anlattı.

Gazimağusa Buğday Camii’nde 3 Nisan 2015 Cuma günü gerçekleşen etkinlikte Kıbrıs’ta tren yolculuğuna ait fotoğraflar sergilendi. Kıbrıs’ın yakın tarihinde saklı kalan trenler ile ilgili fotoğraf arşivine sahip olan Mehmet Altuner, gün yüzüne çıkmamış fotoğrafları Gündem Gazetesi ile paylaştı. “Has Gıbrıslılar” ve “Çocukluğumuzun Mağusalıları” isimli facebook grupları tarafından düzenlenen etkinliğe Gazimağusa Belediyesi’de katkıda bulundu. [quote_left]Tren, Lefkoşa-Mağusa arası 82 kilometre olan mesafeyi iki saatte tamamlayıp yol boyunca dört istasyonda durmaktaydı. Tren hizmete girdikten sonra ticaret ve turizm gibi ekonomik alanlarlarda da gelişim sağlandı. 1940-1950 savaş yılları sırasında sık kullanılması yıpranmasına neden oldu ve tamir için 400 bin Kıbrıs Liralık bir bütçeye gereksinim duyuldu. Bu bütçeyi tamir için göze alamayan hükümet, karayollarının da gelişmesi gerekçesiyle yolcu ve yük taşımasına son verdi. Böylece Kıbrıs’ta tren serüveni sona erdi.[/quote_left] Mağusa’ya tramvay müjdesi Gazimağusa Belediye Başkanı İsmail Arter “Kıbrıs’ın geçmişinde tren yolculuğu” etkinliğinin açılışında yaptığı konuşmada, Mağusa’lılara tramvay projesinin müjdesini verdi. Arter, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve T.C Ulaştırma Bakanlığı desteğiyle yürütülen projeden bahsetti; “Seçim bildirgelerimizde de yer alan Mağusa için tramvay projesinden bahsetmek isterim. Gündemimizde böyle bir proje var buradan belirtiyorum. Mağusada nüfusun artışı, üniversitenin gelişmesi ve öğrenci sayısının artmasıda dikkate alındığında nüfus çoğunluğunun üniversite bölgesinde yoğunlaşması hep dikkatimizi çekmiştir. Nasıl olurda Mağusa şehriyle öğrencileri bütünleştiririz diye düşündük ve toplu taşımacılığı gündeme aldık. Onun içerisinde tramvay projeside vardır. Ancak hangi güzergahtan, hangi kapasitede, nerden nasıl geçeceği hakkında bir şeyler söylemek mümkün değil. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri ile çalışmalara başladık. Yalnız Mağusa’ya tramvay yapmak teknik ve finans açısından diğer projelerden daha zordur. Aceleyle olmaz onuda biliyoruz. Bu çalışmaların devam ettiğini buradan belirtmek isterim.” Ayrıca Arter, Gazimağusa Belediyesi olarak Suriçini canlandırmak için seminerler düzenlemeye başladıklarını söyledi. Mehmet Altuner, 14 yaşında Kıbrıs Hükümeti Demiryolu Şirketi bünyesinde trenlerde çalışmaya başlayan Hüseyin Dinçyürek’in son tren yolculuğu ve tren raylarının sökülmesi ile ilgili video görüntüsünü paylaştı. Dinçyürek; “Tren battıktan sonra ihaleye verdiler ve bir İtalyan şirketi satın aldı. Bunların bende fotoğrafları var. Yollarda ki bütün rayları söktüler. Trenin bölgesine yığdılar ve parçalayıp hurda haline getirdiler. Ama 1 numaralı treni orada hatıra kalması için bıraktılar. Aradan kaç ay geçti bilmiyorum. Bir gün beni çağırıp dediler ki bak ne yap ne et adam al yanına götür bunları. Bende 5-6 kişi aldım o zamanın kamyonet şekli aracıyla 4 tane ray kullandım. Atölyenin önünden çekerek arkadaki rayları oraya kadar götürüp bıraktım. Son tren seferinde bütün Kıbrıs halkı orada davetliydi. Çok kalabalık oldu. Trenler son yolcuğunda İngiliz bayrakları ile süslendi. Mağusa’ya tahminen 2 saatte gider Lefkoşa’nın yolu iniş olduğu için biraz daha erken gelirdi. Acı acı düdük çalarak 2 saatlik yolu 3 saat 15 dakikada geldi. Tam şimdiki Tapu dairesinin olduğu yer tren müdürlüğüydü orada durdu. Son yolculuğu bu şekilde gerçekleşti.” Etkinliğe katılan Çevre ve Doğal Kaynaklar Bakanı Hakan Dinçyürek, konuşma yapmak için kürsüye çıktığında Gazi ilkokulunun öğrencisiyken Buğday Camii’nde oynadıkları tiyatro oyununu hatırladığını söyledi. Suriçi’nin tekrar hak ettiği günlere dönmesi için yapılan çalışmaları desteklediğini ve bugünde emeği geçen herkese teşekkür ettiğini belirtti. Gazimağusa Belediyesi Halk Dansları Topluluğu tarafından folklor gösterisi yapıldı ve Ziya İrfanoğlu al yemeni mor yemeni şarkısıyla gece sonlandırdı. [gallery size="medium" td_select_gallery_slide="slide" ids="1620,1621,1622,1623,1624,1625,1626,1627,1628,1629,1630,1631,1632,1633,1634,1636,1637,1638,1639,1640,1619"]]]>