Sosyal Medyayı Mustafa Gülen’e Sorduk
Gündem Gazetesi olarak Sosyal Medya Stratejisti ve Mustili Ajans Kurucusu Mustafa Gülen ile yaptığımız ilk röportajımızda, sosyal medya ve yeni nesil yayıncılık konularını ele aldık.
1-) Biraz kendinizden bahseder misiniz? Mustafa Gülen kimdir?
MUSTAFA GÜLEN: Merhaba, 1985 Erzurum doğumluyum. Çocukluğumdan lise bitimine kadar Lüleburgaz’da yaşayıp 18 yaşımda İstanbul’a taşındım. Bilgisayar mühendisiyim. Geçmişte bilişimden inşaata, cafe/restauranttan otomotiv sektörüne kadar bir çok sektörde girişimlerim oldu. Dans eğitmenliği gibi bazı hobi olarak yaptığım sosyal etkinliklerde de birçok başarının altına imza attım. Son 5 yıldır sosyal medya ve canlı yayın sektöründe Mustili Ajans olarak faaliyet gösteriyoruz. 5 yılda 5 binden fazla danışanımızı canlı yayın sektörüne kazandırıp kazanç sağlamalarına ve yüzlerce firmanın talepleri doğrultusunda oluşturduğumuz sosyal medya stratejilerimiz ile işlerinde ilerleme ve büyüme kaydetmelerinde etkin rol oynadık. Gün geçtikçe genişleyen ekibimiz ile daha çok başarılı projenin altına imza atarak hızla büyümeye devam etmeyi planlıyorum.
2-) Küçük bir çocuğun size “Sosyal medya nedir?” diye bir soru sorduğunu varsayalım, onun anlayacağı bir şekilde nasıl bir tanımlama yapardınız?
MUSTAFA GÜLEN: Telefonda veya dışarıda oynarken yaptıklarını dünyadaki tüm çocuklara ya da arkadaşlarına gösterebileceği bir yer olarak tanımlayabilirim. Bunu televizyonda veya telefonda herkesin izleyebildiğini düşünmesi yeterli. Hatta güzel şeyler yaparsa arkadaşlarının beğenerek onu izleyebileceklerini ve onun yaptıklarını taklit etmek isteyebileceklerini söyleyebiliriz.
3-) Peki teknik tanımıyla sosyal medya nedir?
MUSTAFA GÜLEN: Eskiden televizyon, gazete gibi herkesin ulaşabileceği ama tek taraflı paylaşılan bir içeriği, kişilerin karşılıklı olarak ister yazılı, ister görsel, isterse de diyalog şeklinde, herkesle paylaşabileceği bir bütündür.
4-) Sosyal medya yayıncılığı (canlı yayın) alanında birçok başarının altına imza attığınızı biliyoruz, peki nedir bu yeni nesil yayıncılık sistemi?
MUSTAFA GÜLEN: İçeriği tamamen kişilerin kendi belirleyebildiği, kullandıkları platformun kuralları çerçevesinde beğenildikleri takdirde izleyenlerden aldıkları destekle kazanç elde edebildikleri herkese açık bir anlık etkileşim sistemidir. Günümüzde telefonu ve interneti olan herkes yapabilir.
5-) Yayıncı olabilmek için herhangi bir öz yeteneğe sahip olmak şart mıdır ?
MUSTAFA GÜLEN: Bir çok canlı yayın platformunda hiçbir yeteneğiniz olmasa da yayıncılık yapabilirsiniz fakat para kazanabilmek için izleyenlerinize kendinizi sevdirmeniz, onları yayınınızda tutabilmeniz ve size destek vermelerini sağlamanız gerekir. Bu noktada, temel ihtiyaç olarak insan iletişimi devreye girer. Sokakta yoldan çevirdiğiniz kimse size 1.000 TL vermez ama yayınınıza düzenli gelip sizi tanıyan, sizi seven ve daha iyi bir duruma gelmenizi isteyen kişiler zamanla size imkanı dahilinde para kazanmanızı sağlayabilir. Tanıdığınız ve sevdiğiniz bir dostunuzu mutlu etmek için bir hediye almışsınız gibi düşünün. Sizdeki değeri ne kadar büyükse onu mutlu etmek için o kadar çabalarsınız.
6-) Yayıncılık sektörünü Türkiye için yakın gelecekte hangi seviyede yada nerede olacağını düşünüyorsunuz ?
MUSTAFA GÜLEN: Türkiye’de yıllardır bu sektörün herhangi bir kanuni yeri olmadığı için bu zamana kadar herkes kendince bir şeyler yaptı. Yeni çıkan kanunla yayıncılık sektörü de vergi çerçevesine sokuldu. Bu da şu anlama geliyor; tıpkı bilgisayar oyunlarının E-spor’a dönüşmesi gibi ilerleyen zamanlarda yayıncılık, bir meslek olarak kabul edilecek ve çember zamanla daraltılarak küçük/büyük bu sektörden para kazanan herkes kanunlara göre yayıncılık yapacak.
7-) Sosyal medyayı bir insana benzetirsek, sizce nasıl bir insan olur? Cinsiyet, karakter, davranış vs.?
MUSTAFA GÜLEN: İnsandan ziyade kontrolü sizin elinizde olan bir robot olur. Verdiğiniz komuta göre sonuçlar doğurur. Çünkü kontrolü tamamen onu kullanan insanların elindedir.
😎 Genel olarak baktığımızda, içlerinde en başarılı bulduğunuz sosyal medya platformu hangisi?
MUSTAFA GÜLEN: 2021 itibariyle son 3 yıla bakarsak sosyal medya için oldukça uzun bir süre fakat TikTok uygulamasının dünya devi olduğunu kabul etmemiz gerekir. Bir uygulamanın sosyal medyada başarılı olabilmesi için doğru hedef kitleyi seçerek ileriye yatırım yapması gerekir. TikTok’ta gençleri hedef alıp, herkesin görsel olarak kendini ifade edebilmesini sağladı. Anlık gündemi hızlı bir şekilde değişebilen bir sistemle bunu yaptı. 10 kişiye 10 yıl meşhur olma hakkı sağlamak yerine on binlerce kişiye 10 saniye meşhur olma imkanı sağlamak çok daha cazip bir seçenek. Bu 10 saniyelik meşhurluğu nakite de çevirebilme şansı verirseniz vazgeçilmez olursunuz. Bu sebeple bu soruya cevabım kesinlikle TikTok olacaktır.
9-) Bugün Türkiye’deki sosyal medya kullanıcılarının profillerine baktığımız zaman birçok kişinin biyografisinde ‘sosyal medya uzmanı’ yazdığını görüyoruz. Sosyal medya uzmanı olmak bu kadar basit mi? Sosyal medya uzmanı tam olarak ne iş yapar?
MUSTAFA GÜLEN: Sosyal medya uzmanını sanatçı veya işletmeci gibi düşünebiliriz. Bir çok kişi o sektördedir, fakat önemli olan ortaya nasıl bir sonuç çıkardığınızdır. Sosyal medya uzmanı da bir çok alana sahiptir ve kendi alanında başarabildiği kadar değerlidir. Genel olarak sosyal medya uzmanı, kişilerin veya markaların sosyal medyadaki ağzı, gözü, eli koludur.
10-) Sosyal medya ekosistemi üzerine açılan uzmanlık kurslarında verilen eğitimler sizce yeterli mi?
MUSTAFA GÜLEN: Bu kadar hızlı gelişen bir sektörde verilen kursların da, eğitmenlerin de aynı hızda gelişmesi gerekir. Bir çok kurs maalesef verilmiş olmak için veriliyor.
11-) Sosyal medya platformları insanları gerçekten sosyalleştiriyor mu? Yoksa asosyal hale mi getiriyor?
MUSTAFA GÜLEN: Bu durum aslında sosyal medyayı nasıl kullandığınıza bağlı olarak değişkenlik gösterebilen bir durumdur. Maalesef yaşadığımız toplumdaki yanlış yöne kullanımlar sebebi ile asosyalleştiriyor. İletişim artıyor fakat sosyal medyada geçen her an yüz yüze iletişimimizden çalıyor. Hatta dünya devleri insanların sosyal hayatta yaptığı her şeyi sanal dünyada hissederek yapabilmesi için çalışmalara çoktan başladı. Ancak, hayatınızı kolaylaştırmak, iletişim kurmak ve reel networkünüzü genişletme amacıyla kullandığınızda sosyalleşecektir.
12-) Sosyal medyanın doğru kullanımı ne demek?
MUSTAFA GÜLEN: İnsanın kendine koyduğu hedefler doğrultusunda gerektiği miktarda zaman ayırarak kullanılmasıdır.
13-) Bir pazarlama aracı olarak düşünürsek, Türkiye’deki markaların sosyal medyayı etkin bir şekilde kullandığını düşünüyor musunuz?
MUSTAFA GÜLEN: Kısmen etkin olduklarını düşünüyorum. Türkiye’de en iyi pazarlamacılar insan psikolojisini en iyi analiz edenlerdir. Uzun vadede en çok satış yapan markaların kitlesinin psikolojisine dayalı en iyi reklama sahip olduklarını görebilirsiniz.
14-) Sosyal Medya ve Yayıncılık alanlarından sonra şimdide Youtube platformunda projeler ürettiğinizi duyduk, bundan biraz bahseder misiniz ?
MUSTAFA GÜLEN: Geçmişte izlenen bireysellik yolu yerine, günümüzde birlikte hareket etmek daha etkili bir yöntem. Bu yüzden ben de yıllardır biriktirdiğimiz yayıncı dostlarımızın içinden azimli ve düzenli olan beraber yürüyebileceğimiz arkadaşlarımızla bir yola girmeye karar verdim. Bu yolda ilerlemeye istekli arkadaşlarımıza hepimizin kitlesinin ulaşacağı bir ortak paylaşım alanı projem var. Bir çok kişiye ürettiklerini herkese sunma projesi olarak düşünebiliriz.
15-) Sosyal medyanın geleneksel medyaya göre avantajları ve dezavantajları nelerdir?
MUSTAFA GÜLEN: Sosyal medya, geleneksel medyaya göre köşe başlarındaki kişilerin şahsi veya menfi kararları yerine insanların beğenisine bağlı bir tercih sistemidir. Sosyal medyada herkesin sevdiği kişiyi yüceltme ve izleme hakkı vardır. İnsanların kendilerini ifade edebildiği bir aktivite her zaman daha etkilidir. Dikkat edilmesi gereken nokta, başkasına haksızlık yaptığınız noktada özgürlüğünüz biter. Bu yüzden herkesin iyiliği için sosyal medyanın iyi denetlenmesi gerekir.
16-) Sosyal medya sektörüne yeni giren kişiler sizce ne yapmalı, ne yapmamalı?
MUSTAFA GÜLEN: Sosyal medyada insanlar ya ilgi alanlarına rağbet gösterir, ya da farklı olana rağbet gösterir. Hitap ettiğiniz kitlenin ilgi alanında farklıysanız tercih sebebi olursunuz. Başlarken kaybetmemek için insanları bölen noktalarda kesinlikle taraf belirtilmemesi gerekir.
17-) Son olarak bir an için sosyal ağların artık önemini kaybettiğini, kullanıcıların artık bu platformlar ile ilgilenmediğini düşünürsek, buna sebep olan etken ne olurdu?
MUSTAFA GÜLEN: Bundan 30 yıl önce gerçek hayatta yapılan şeylerin neredeyse tamamını avucunun içi kadar bir aletten yapabileceklerini söyleselerdi insanlar hayal etmekte zorlanırdı. Aynı şekilde şimdi de insanlara oturdukları yerden yapmak isteyip yapamadıklarına imkan sunan, olamadıkları kişilerin hayatlarına sahip olmayı sağlayan, hatta bunu hissederek deneyimleyebildikleri bir sistem yeni bir düzen getirir. Üstelik interneti olan herkesin basit bir şekilde buna erişebileceği bir seçenek tüm dünyanın anlayışını değiştirecektir. Daha önce de söylediğim gibi dünya devleri tarafından bu dünyanın alt yapısı zaten neredeyse hazır. Sadece zamanı belli değil.
Yorum gönder
Yorum yapabilmek için oturum açmalısınız.